Halaman

maksud qadha dan qadar

tadi ada sahabat tanya aku maksud qadha dan qadar??
aku pun jawap  macam nie


QADHA:
maksud bahasa:hukum,ciptaan kepastian,penjelasan ......
atau penciptaan...


QADAR:
menurut istilah ketentuan Allah yang berlaku bagi semua makluk ,
atau takdir..


pastu aku pun chek kt satu kitab yang aku yang aku belajar kt insaniah masa thn 2 lau xclap,masa 2 aku masuk kelas tafakuf sekejap ja,kt dalam kibat 2 dia menerang kan tentang beriman dgn qadha dan qadar.
nama kitab: MATAN JAUHARAH TAUHID,TERJEMAHAN DAN HURAIANNYA
ditulis/disusun oleh:USTAZ AKLI B.AHMAD,PENSYARAH KULLIYAH SYARIAH , 
                                   KOLEJ UNIVERSITI INSANIAH(KUIN)
                                  ALOR STAQ KEDAH DARUL AMAN .


ayatnya ialah             {  وواجب إيمـانً بالقدر  # وبالقضـا كما أتى في الخبر }
                          dan diantara perkara wajib ialah beriman dengan ketetapan ALLAH(QADAR)dan 
                          beriman dengan pelaksana ketetapan itu(QADHA)sebagaiman tlah diceritakan pada                                      
                          hadis lalu iaitu:
para ulama tlh berselisih pendapat tentag pengertian kedua-duanya(QADHA&QADAR)
          QADAR


AL-ASYA'IRAH: mengatakan Qadar ialah ciptaan atau kejadian ALLAH yang baharu bertepatan dengan ketetapan dan Qadarnyayang azali.Berdasarkan kepada pendapat ini Qadar adalah baharu.


AL-MATURIDIYYAH: berpendapat bahawa Qadar ialah ketetapan ALLAH yang azali ditentukan bagi semua makluknya.berdasarkan kepada pendapat ini,Qadar adalah azali.


    QADHA


AS-SYA'IRAH :Menyatakan bahwa Qadha ketetapan ALLAH yang Azali terhadap semua makluk semenjak azali lagi.Berdasarkan kepada pendapat ini maka Qadha adalah Azali.


AL-MATURIDIYYAH: Menyatakan Qadha ialah ciptaan ALLAH bertepatan dengan kehendaknya yang azali ,berdasarkan kepada pendapat ini maka Qadha adalah Baharu.


Ada ulama mengatakan bahwa perselisih pendapat ini hanya dari segi lafaz shj.Kerna ada ketikanya Qadha bermaksud Qadar,begi sebaliknya.


manakala IMAM AL-SIWI memberikan 1 takrif yang merangkumi kedua-duanya iaitu:ciptaan ALLAH yang  rujuk kepada :AL-SOWI(252)
MELIHAT ALLAH adalh nikmat yang paling besar yang diberikan kepada orang2 beriman yang berjaya melangkah kakinya ke dalam syurga.Pandangan ini adalah yang muktamad pada sisi ulamak tauhid. 


Bersandarkan kepada firman ALLAH S.W.T didalan surah YUNUS:26
Bermaksud:SESUNGGUHNYA BAGI ORANG YANG BERBUAT AMAL KEBAJIKAN BALASAN SYURGA DAN MELIHAT ALLAH S.W.T.


Bersandarkan pada HADIS yang diriwayatkan oleh AL-BUKHARIYY,(554) dan MUSLIM (183)


"إنكم سـتر ون ربكم يوم القيامة كما ترون القمر ليلة البدر"
  
Bermaksud: Kamu akan melihat tuhan kamu pada hari kiamat kelak sebagaimana kamu melihat bulan penuh pada waktu malam.
YA ALLAH jadilah kami dari golongan yang dapat melihatmu..amin.......


harap2 bleh la kongsi dgn kwn sekelian.lau da yg xkena 2 tlg tegurkanya...
lpas tgok blik buku tadi teringat la plak masa mengaji dulu2..terasa indahnya menunut ilmunya..
terasa macam nk sambung balik je kelas tafakuf-fiddin nie....













0 ulasan: